Menu

Hvem tør lufte tissefanten på facebook

Hvem tør lufte tissefanten på facebook

Der er masser af muligheder for at ytre sig på internettet, men man er altid underlagt de begrænsninger sitets ejermænd finder passende. Hvad bør man som politisk forbruger forlange af ytringsfrihed?

Før internettet foregik den politiske meningsudvekslingen via analog kommunikation, typisk ved at mennesker »talte med hinanden«. Dette fænomen var særligt udbredt på de famøse coffee houses. I modsætning til de mere joviale ølstuer, var tonen i kaffehusene ofte stærkt politisk og systemkritisk. Charles II fremkom i 1675 med følgende proklamation, som han dog blev tvunget til at trække tilbage:

»His Majesty hath thought fit and necessary that coffee houses be [for the future] put down and suppressed, [because] in such houses divers false, malitious and scandalous reports are devised and spread abroad to the Defamation of his Majesty’s Government and to the Disturbance of Peace and Quiet of the Realm.«
KILDE: Wikipedia (der dog ikke angiver kilde)

Med mindre man greb til deciderede forbud, var det ikke muligt at kontrollere den analoge kommunikation. Nu er debatten flyttet til digitale foraer, hvor ytringer er underlagt hvad de større spillere syntes man skal have lov til at sige. Eksempelvis har Berlingske Tidende besluttet at øve selvcensur for at tækkes det altdominerende Facebook.

Min interesse for den digitale regulering af brugernes ytringer udspringer af noget yderst jordnært: Jeg er i skrevne stund netop blevet lyst i band fra information.dk, fordi jeg gentagne gange indsendte et indlæg som administratorne havde slettet. Det fik mig til at skrive en kommentar hvor jeg sagde pænt farvel til avisen:

Oventående kommentar blev selvsagt også slettet. Det absurde er, at de ikke har slettet min oprindelige kommetar, som jeg blev blacklistet for at sende ind igen - den er stadig at finde på http://www.information.dk/471657. Herunder ses kommentaren:

 

Informations slettepolitik er virkelig meget underlig. Jeg har ingen som helst ide om hvorfor kommentaren blev slettet i første omgang. Jeg kan heller ikke finde ud af hvorfor de smed mig ud da jeg satte den ind tredie gang - men lod selve kommentaren stå ...

Dem som ejer en hjemmeside har selvfølgelig lov til selv at bestemme hvilke ytringer de har lyst til at publicere på den, og hvilke de ikke har. Censur i kommentarfeltet kan være fuldt berettiget: Ekstrabladet.dk har fjernet kommentar-mulighederne på nyheder om hjemlige dødsulykker, da de ikke vil have at de pårørende skal risikere at læse perfide bemærkninger i kommentarsporet. Helt i orden. Mulighederne for at regulere brugernes adfærd er til stede, det er en naturlig del af mediet. Dette medfører at det også er en aktiv beslutning når man vælger ikke at censurere en brugerkommentar: Hvis ens blog for eksempel er oversvømmet med racistiske kommentarer, og man ikke censurere disse, må man som ejer af mediet stå inde for, at man har valgt at videreformidle racistiske budskaber.

Men omvendt er jeg lidt tilbageholden med censur af racisme. Det kan komme til at virke mod hensigten. I dokumentarfilmen The Nazis of Marquette Park finder der følgende replikskifte sted mellem nazi-lederen Frank Collin og en interviewer:

Frank Collin: »This is our community, this is our neighborhood, and we are going to keep it our neigboorhood. We are not going to let any rabble of jungle primitive come in here and think that they can force us out.«
Interviewer: »Allright, well, I'm not gonna be printing that«

Replikskiftet viser et dilemma ved censur af racisme: Ved at undlade at trykke nazistens mest ekstreme udtalelser får intervieweren ham til at fremstå i et positivt skær, da det kun er de mere spiselige udtalelser der står tilbage. Hvis admins ligeledes sletter en kommentar med slet skjulte trusler om lynchninger, får man som læser et forskønnet billede af den samme brugers øvrige kommentarer om "de fremmede".

Hvad bør man egentlig kunne forvente at måtte ytre i kommentarfeltet på en avis? Hvad burde offentligheden kunne forvente af verbalt albuerum i de digitale kaffehuse?

Vær med i debatten

Log In

Log in with Facebook

Forgot your password? / Forgot your username?