Menu

Merkur indfører fattigdoms-gebyr

Merkur indfører fattigdoms-gebyr

Kan man indføre gebyr på fattigdom, og samtidig kalde sig samfundsansvarlig?

Andelskassen Merkur er etisk. Dens hjemmeside er præget af en nærmest vulgær overflod af vindmøller, autentiske sorte mennesker og biodynamiske landbrug. Man er som kunde med til at ‘gøre en forskel’ og tage et fælles ansvar’, for Merkur driver samfundsansvarlig bankvirksomhed, der tager hensyn til både mennesker og miljø’.

Men ud over de 150,- man skal betale i plastikkort-gebyr, har Andelskassen Merkur valgt at indføre en årligt gebyr på 240,- for at være fattig. Hvis man køber andele eller har over 50.000 på kontoen skal man ikke betale.

Merkur lader i lighed med Danske Bank de unge slippe for fattigdoms-gebyret. Direktør Tonny Thierry Andersen hos Danske Bank forklarer det med, at de unge engang i fremtiden kan »blive ganske attraktive kunder for os«.

Da Danske Bank i sin tid indførte deres fattigrøvs-gebyr, var det dråben der fik mig til at skifte til en bank. Som min nye bank valgte jeg Merkur. Men nu har de altså lavet præcis samme svinestreg.

Moderne bankvirksomhed minder mest af alt om en parasit som vi har levet med så længe at vi ikke længere er i stand til at se dem som noget uden for os selv. Men der har været penge før der kom banker. Der var faktisk engang hvor man fik sin løn fysisk, i en konvolut. Sådan er det ikke længere. For at få udbetalt sine egne penge er man tvunget til at have en bankkonto og banken kan så score så mange af ens penge som den lyster. Hvis man er fattig, vælger banken så at tage endnu flere af ens penge. Samtidigt skal man så se selvsamme bank blamere sig som samfundsansvarlig.

Vær med i debatten

Log In

Log in with Facebook

Forgot your password? / Forgot your username?