Menu
  • Written by  SHansen
  • Email

Forklædt som Racist på Facebook 1: Racisten Bjarke Jensen

Margrethe S. Hansen (nu Rasmussen, red.) har været under cover som racisten Bjarke Jensen
Margrethe S. Hansen (nu Rasmussen, red.) har været under cover som racisten Bjarke Jensen

Bloggeren Margrethe S. Hansen har i en måned være under cover hos de mest hårde danske højreradikale grupper på Facebook. I en artikelserie på fire dele fortæller hun om, hvad der foregår bag kulisserne i danske højreradikale miljø på Facebook og hvordan de arbejder.

Som politisk blogger og debattør i offentligheden har jeg blandt andet belyst nogle af de højreradikale grupperinger i vort samfund. Derfor har gennem årene  vænnet mig til, at et vist mål af hademails, telefonopkald, dødstrusler og andet slags chikane høre med til det at være blogger.


Også i artikelserien »Forklædt som Racist på Facebook«:


Jeg har efterhånden en ikke helt ubetydelig billedsamling af våben fra oversavede jagtgeværer, pumpguns og pistoler i min indbakke, gerne holdt af vrede mænd uden meget hår på hovedet, der ser på mig gennem kameraet.

 Men desværre er truslerne mod mig og min familie eksaleret, i takt med at flere og flere danskere er søgt ind på det sociale netværk Facebook. Og truslerne er blevet mere direkte og konkrete. Hadet er blevet vendt fra det »lort« jeg skriver til min person. Jeg er en »landsforræder« der »skal dø« på et eller andet tidspunkt i fremtiden, ofte »når vi får magten«.

For nogle måneder siden tager truslerne alvorligt fart på Internettet, både i og udenfor Facebook. I højreradikale forumer og blogs fremstilles jeg efterhånden som et samlende hadeobjekt alle kan være enige om, som en fjende der burde fjernes.

 Det er svært at hamle op mod den slags direkte trusler, når det tager til. Og politiet kan have svært ved at håndtere og efterforske den slags forbrydelser. Mange holder op med at bruge Facebook og Internettet når de får dødstrusler fra ukendte, der opererer i det skjulte.

Efter måneders chikane beslutter jeg at de ikke skal slippe afsted med det. I stedet for at vende ryggen til beslutter jeg mig for at give igen ved at infiltrere deres grupper på Facebook for at få information om dem, og finde ud af hvem der er onde nok til at gøre den slags ting.

Resultatet er ikke udeblevet. På bare en måned er jeg kommet ind til nogle af de mest rabiate anti-muslimer og racister på Facebook. Jeg blev et betroet medlem i flere hemmelige racistiske grupper. Jeg blev inviteret ind i inderkredsen af den antimuslimske gruppe SIAD, der arbejder på at komme i Folketinget. Jeg blev endda udnævnt til administrator for en hadegruppe dedikeret til mig selv.

Her er min historie om, hvordan jeg kom bag kulisserne i det danske højreradikale miljø på Facebook, et inblik i hvem de er og hvordan de arbejder.

Racisten Bjarke Jensen

Min erfaring med det danske højreradikale miljø og anti-muslimsk retorik gør mig i stand til at skabe en profil der hurtigt kommer ind i varmen blandt de mest rabiate anti-muslimer og racister på Facebook.

Jeg opretter en profil på Facebook med navnet Bjarke Jensen, mand, XX år, og en email-adresse. Bjarke skriver at han er glad for øl, pølser og piger og at han er meget dansk. Under politisk overbevisning skriver han »Patriot«, og under religion »Hvad tror du selv?«. En søgning på Youtube efter »nazi« leder hurtigt frem til en spærret profil, hvis foto bliver brugt som Bjarkes profilbillede på Facebook.

Næste skridt er at vinde tillid ved at vise, at jeg har den rette racistiske indstilling. Jeg finder en gruppe kaldet »10.000 perkere klar til krig mod rockerne«. Her sidder nogle kvinder som jeg flere gange har spottet ud som tilhængere af den anti-islamiske forening Stop Islamiseringen af Danmark (SIAD) og skændes heftigt med nogle unge indvandrere. Indvandrerne er i overtal, og det er Bjarkes chance for at »redde« kvinderne og vinde deres og gruppens tillid.

Bjarkes første kommentar på Facebook bliver »Sikke mange negerboller der er herinde lol«.

Det udløser begejstrede kommentarer fra SIAD-kvinderne. De byder mig straks velkommen og jeg er inde i varmen med det samme.

Jeg kvitterer ved at invitere de to SIAD-kvinder på en omgang »sorte svin«, idet jeg hele tiden afslutter mine indlæg med den racistiske White Pride hilsen »WP« eller »Danmark for Danskere« Sprogbrugen virker, de skåler med mig og vejen er banet for at jeg kan bede om venskab.

Mit første facebook-bekendskab bliver med en kvinde som kalder sig for Birthe Hansen, der skriver til mig i en mail at hun gerne vil være venner med mig, men at hun ikke er racist. Hun er bare pissetræt af perkere, som hun formulerer det. Jeg skriver til hende at jeg er racist men at det er i orden for mig hvis hun ikke er det. Hun fortæller, at hun også har en anden profil som hun snuser rundt med hos tilhængerne af muslimer og moskeer.

Hun henviser mig til nogle grupper og skriver at jeg bare skal gå til den og understøtte hende med hadske og racistiske kommentarer så indvandrerne »flipper ud og dummer sig«. Hun fortæller ikke sit rigtige navn, men skal også først og fremmest bruge hendes venskab til at komme videre og få flere venner i netværket så jeg er ligeglad.

På Birthes opfordring og går jeg igen ind i gruppen »10.000 perker i krig med rockerne«. Jeg forstår ikke rigtig pointen med gruppen, der synes kun at bestå af aktive højrerabiate og en række meget unge muslimer. Men det er åbenbart her kampen står for Birthe.

Jeg kan se at det er indvandrerbørn der skriver inde i gruppen, og det er svært at deltage i voksne danskeres racistiske provokation. Men jeg er nødt til at fortsætte for at komme ind i netværket. Jeg fortsætter min negerbolle-retorik og min anden kommentar: »Var i Netto i dag og købte en bakke negerboller, men de røg sgu alle på jorden og de hvide splattede ud, heldigvis åd min hund dem hurtigt alle sammen lol Danmark for danskerne« Kommentaren udløser hurtigt en sand eufori blandt de danske racister, der griner med og digter videre på min kommentar.

En ung muslim på måske 13 føler sig krænket og sender mig en mail, hvor han spørger hvorfor jeg er sådan en skide racist. Jeg fårr lyst til at trøste den unge dreng, men som Bjarke er jeg nød til at undlade med at besvare hans mail for ikke at afsløre mig selv.

Næste skridt er at fylde mit Facebook fotoalbum op med billeder der er hadefulde overfor muslimer og islam. Det har jeg bemærket at racister holder meget af, og det er ikke svært at finde fotos på nettet.Jeg kalder albummet for »Mudderfolket« og viser billeder af et svin der æder Koranen. Mens jeg fylder fotoalbummet modtager jeg to venneanmodninger, begge fra unge danske kvinder.

Den ene kender jeg fra et par højreradikale grupper på Facebook, og jeg ved at hun er venner med flere personer som har sendt dødstrusler mod mig. Den anden er en 18-årige efterskoleelev der beskriver sig som en der tænder på mystiske rockertyper. Hendes venneliste tæller en del af de personer jeg har tænkt mig at infiltrere.

 Jeg får især øje på en mand, som har agiteret mod mig og skrevet »Død over Margrethe S. Hansen« i en Facebook-gruppe som dagbladet Informationen viste i en artikel om højrerabiate dødstrusler mod mig og andre på Facebook.

Han kalder sig for nu Johnny White i stedet for Jan Nielsen og er ekstremt racistisk og aggressiv i sin retorik. Samtidig er han venner på Facebook med flere personer fra det racistiske miljø, primært fra det nedlagte Dansk Front og fra den militante nynazistiske gruppe Blood and Honour.

Efter at have brugt lidt tid på mine to kvindlige bekendskaber søger jeg om venskab med Johnny White og et par andre nynazister som han er venner med. Bjarkes profil er åbenbart ret overbevisende, for alle siger ja tak til at være venner med mig.  Johnny white lukker mig ovenikøbet ind i sin egen, hemmelige racistiske gruppe. Hver gang jeg får en ny ven husker jeg at sende en personlig tak for tilliden efterfulgt at slutter af med en »WP« hilsen og »Danmark for danskere«.

Johnny Whites profil er fyldt af racisme og nynazistisk propaganda. Det vrimler med hadefulde fotos af muslimer, samt fotos relateret til Ku Klux Klan. Et foto jeg især finder frastødende er en sort hvidt karikatur af en racist i Ku Klux Klan-hætte bøjet over en sort mand, som knæler ned med en løkke om halsen. Men selvom Johnny White er åbenlyst ekstremt racisisk og åbent er tilhænger af nynazistiske bevægelser og Ku Klux Klan, er han venner med mange personer omkring Stop Islamiseringen af Danmark. De er helt åbenlyst fuldstændig ligeglade med at han er racist.

I en af de lukkede hemmelige gruppe som jeg har fået adgang til, deltager personer som støtter SIAD, Danmarks Nationale Front, og endda Dansk Folkeparti. Facebookgruppens Væg fungerer som en opslagstavle hvor personer som er aktive mode racisme hænges ud med foto, navn og adresse.

Jeg opdager mit eget foto derinde, forsynet med en opfordring til at udsætte mig for chikane. Jeg begynder at forstå, hvorfor jeg har modtaget flere og flere trusler gennem den seneste tid.

Ved at anmode om venskab med mange af deltagerne i den lukkede gruppe har jeg i løbet af et par dage omkring 20 nye venner. Der er både HA rockere, Banditos rockere, SIAD medlemmer og nynazister, alle fra den samme lukkede gruppe.

For at de ikke skal få mistanke om at jeg infiltrerer deres netværk, melder jeg også Bjarke ind i forskelige nynazistiske og White Pride-relaterede grupper på Facebook. Disse grupper giver mig et par venner, som ikke er en del af det netværk jeg er ved at infiltrere.

Der tegner sig et billede af, at personer som støtter Dansk Folkeparti samt Stop Islamiseringen af Danmark omgås og udveksler informationer med rockere og nynazister i lukkede grupper på Facebook. Tonen er rå og beskidt og der bliver ikke lagt skjul hadet til muslimer og at nu skal der snart ske noget mere end bare snak her i Danmark. Vi er en slags racistisk Facebook milits der angriber forskelige anti-racistiske grupper og søger informationer på deres medlemmer.

Kvinder provokerer og hverver nye medlemmer, mens mænd lægger slagplaner og opildninger hinanden med at de snart skal mødes og gribe til våben. Holdningen om at tage sagen i egen hånd og gå ud og tæske på muslimer og endda slå dem ihjel udtrykkes igen og igen.

Samtidigt med at jeg kan følge mine højreradikale venners aktivitet som Bjarke, kan jeg som SHansen se at de selv samme  personer kommentere i grupper imod racisme, hvor de forklarer at det er muslimerne og indvandrere der er racister, og slet ikke dem.
Jeg ved at de lyver, men kan ikke sige noget.

Jeg kan se at hetzen mod en Facebookgruppe som »Ja til Moskeer og Muslimer på Facebook« er nøje koordineret fra en lille lukket gruppe.

En gruppe hvis medlemmer min falske profil Bjarke er blevet rigtig gode venner med. Mit næste skridt bliver at gøre mig fortrolig med medlemmer fra SIAD og få dem til at fortælle mig mere om hvad der foregår i SIAD bag kulisserne.

I næste artikel kommer Racisten Bjarke Jensen helt tæt på SIAD og et af deres ledende medlemmer. Læse afslørende Chat beskeder om hvordan Margrethe S. Hansen og en anden offentligt kendt blogger skal skaffes af vejen.

Opdatering 20. maj 2010:

P77 har åbnet Bjarke W P Jensens Facebook-profil. Profilen er åbnet, meld dig som ven og se selv alt:
http://www.facebook.com/profile.php?id=100001051551915.

{jcomments lock}

Vær med i debatten

Log In

Log in with Facebook

Forgot your password? / Forgot your username?