- Written by Kasper Hviid
Selvcensur på JP
For nogle dage siden læste jeg i Jyllandspostens tillæg PULS!
At have læst i en avis forkommer de fleste rimelig hverdagsagtigt, men for os, der er bloggere, er dette en vigtig begivenhed som vi bare må delagtiggøre andre i. Derfor denne blogpost, der omhandler at jeg, bloggeren, har skimmet Morgenavisens Jyllandspostens PULS-tillæg af 17. december 2011.
PULS havde et stort flot tema om »Skønhedsoperationer«. Tillægget beskæftiger sig med MAD VIN SUNDHED FORBRUG. Operationerne hører nok under sidstnævnte.
Tillægget har en meget imødekommende tilgang til emnet. Vi får at vide at »der er kommet flere bivirkningsfrie og let tilgængelige kosmetiske behandlinger på markedet fr skønhedsoperationer.«
Amdré Hjelm, som har fået sit ansigt rettet til, håber at »det vil blive mere naturligt at snakke om plastiske operationer«
Under overskriften »Nu matcher brysterne kroppen« fortælles det at »naturlighed var i centrum, da Maria ønskede sig nyformede bryster« og hun »har ikke fortrudt det et eneste sekundt«
I en artikel med overskriften »Helt naturlig - bare ti år yngre«, får vi at vide at »et meget højere selvvær er den behagelige følgevirkning af, at Susanne Viuff fik forynget sit ansigt for 50.000 kr.«
Hvis man så bladre over på næste side i forventning at avisen så modsvarer den plastikkirugiske skamros med en mere kritisk vinkel, bliver man svært skuffet. De konfliktsøgende tilgang, som er grundstenen i den populistiske mainstream-journalistik, er pludselig forsvundet. Mystisk.
Man kan nemt få den tanke at der er en sammenhæng mellem den påfaldende positive vinkling på temaet om skønhedsoperationer, og så PULS' massive antal annoncer for klinikker hvor man kan købe sådanne serviceydelser.
Jeg har samlet alle sådanne annoncer jeg kunne finde i PULS-tillægget, som er på 24 sider. Bemærk blyanten, som jeg har lagt på den første helsidesannonce for at angive størrelsesforholdet.
... Som det ses, har JP tjent dejligt mange annoncekroner. Fire helsides, plus det løse! Det må ligegodt skæppe godt i kassen.
Det er selvsagt ikke et tilfælde at disse annoncer dukker op netop som JP kører et tema om skønhedsoperationer. Redaktionen har taget intiativ til at privatklinikkerne blev informeret om at JP ville bringe netop dette tema på det pågældende dato. Endvidere har klinikkerne været klar over at temaet ville være klinisk renset for enhver form for kritisk vinkel. Hvis de frygtede at temaet ville røre ved emner som eksploderende patter, fejloperationer og den slags, ville de nok ikke være helt så vilde efter at investere i dyre helsidesannoncer. Så journalististikken og annonceringen har indgået en slags symbiose, hvor den fjerde statsmagt har mistet sin autoritet.
Jeg tror dog ikke at JP direkte har lovet til de potentielle annoncører at de ville skippe den kritiske tilgang. Derimod er det nok noget der er sådan lidt underforstået at man som annoncør ikke behøver at frygter at blive udsat for det der kritiske journalistik i PULS-tillægget. Det er et smart trick: Jyllandsposten kan i selve avisen føre sig frem som den kompromisløse nyhedsformidler der holder ytringsfrihedens fane rejst og strunk, samtidig med at de i PULS ligger under for annoncørernes lyster.
Det gør selvfølgelig ikke så meget når PULS blot handler om forbrugsgoder som for eksempel vin. Det sker ikke så voldsomt meget ved om man køber det ene eller det andet produkt. Men det er noget helt andet når det JP med en ensidig positiv vinkling vil overtale sine læsere til at underkaste sig en operation.