- Written by Kasper Hviid
En sygdom i demokratiet

Lockoutet samt offentlighedsloven - hvad er fællesnævneren?
De hidtidige resultater af folkeskolereformen er, at vi i skrivende stund ikke har nogen folkeskole; Der er lockout. Årsagen er at magthaverne har udarbejdet reformen i et hermetisk lukket frirum, højt hævet over de mennesker der bliver berørt. For at finansiere dette besluttede man at ovenfra at overenskomsten skulle ende ud med et bestemt resultat, nemlig en afskaffelse af arbejdstidsaftalen. Sjovt nok mener lærerne ikke at forberedelsestiden skal dikteres af hvor mange penge staten pludselig har brug for.
Som sagt, folkeskolereformen er lavet i et udemokratisk frirum, fjernt fra dem det faktisk handler om. Ligeledes er den af staten dikterede overenskomst også et forsøg på at give mere magt til til toppen af systemet. Som Pernille Vigsø Bagge (SF) udtalte til Information 15 dec. 2012:
»Lederen skal have hals- og håndsret over lærerne og deres funktioner på skolen, og lederen skal følge nøje med i, hvilke mål der arbejdes efter, og hvordan de mål bliver overholdt.«
I praksis er det ikke ikke fysisk muligt for en skoleleder laver micro-management af hver enkelt lærer. Det er heller ikke det der er meningen. Det handler derimod om at stække fagforeningen.
Toppen mangler vist jordforbindelse, hvis de i fuld alvor tror at de ovenfra kan lave micro-management og diktere en overenskomstforhandling hvor den ene af parterne skal afgive magt, uden at få noget til gengæld. Selvfølgelig strander forhandlingerne. Det er bydende nødvendigt at magthaverne fatter at de befinder sig i et demokrati. De må følge spillereglerne, der er intet frirum. Hvis de har behov for at skjule deres aftaler for det samfund der har tildelt dem magten, er der noget helt galt med aftalerne. En undervisningsminister er blot en person der tilfældigvis fik en ministerpost; Hun kunne også være blevet forsvarsminister eller kulturminister. Hun fik jobbet pga. hendes position indenfor partiet, men hun aner ikke en skid om folkeskolen. Lærerne, derimod, er eksperter. De har en viden og erfaring som den person som tilfældigvis blev undervisningsminister ikke har. Hvis aftalerne udarbejdes i et frirum, uden at dem der faktisk har forstand på emnet bliver inddraget, ender magthaverne med at buldre frem som en elefant i en glasbutik. Lockoutet viser hvor galt det kan gå.
(I det ovenstående vælger jeg at tro det bedste om folk og antager at lockoutet skyldes inkompetent magtarrongance, og at det ikke er en planlagt strategi.)
Vis din modstand mod den nye offentlighedslov her:
http://www.skrivunder.net/signatures/nej_tak_til_den_nye_offentlighedslov/
Krasniks kompetente interview med en meget lidt kompetent Bødskov:
http://www.dr.dk/tv/se/deadline-22-30/deadline-22-30-72#!/